Fodor Annamária, aki eddig az Új Színházban játszott, ősztől a Thália tagja, eredetileg bábszínésznőként végzett, és most merész vállalkozásba fogott élete első rendezésében.

2012. május 24., 06:45

A MaNNa és a Budapest Bábszínház közös produkciójában Genet klasszikussá nemesedett abszurd darabját, a Cselédeket vitte színre, Babák címmel.Azt is mondhatnánk, hogy ez a darab horror, mert annyira mélyre ás a lelki és testi gyötrelmekben, olyan sötéten vad, gyilkos ösztönöket szabadít fel, hogy az felér egy mészárlással.

 

Három ember, az úrnő, és két cselédje gyötri, nyúzza egymást halálra, elképzel minden kínt, amit csak lehet, a képzelet gyakran összemosódik a valósággal, és mindennek erotikus töltete van. Bercsényi Péter az úrnő, fiatal, kiugróan tehetséges bábszínész, attól, hogy férfi játssza a szerepet, még dominánsabbá válik, diktátorként uralkodik mindenen, miközben ő is súlyos kielégítetlenségben szenved. Bercsényié a legintenzívebb alakítás.

Bohoczki Sára és Mórocz Adrienn negyedéves bábszínész hallgatók élvezettel játsszák a cselédeket, vagyis a másik két szörnyeteget. Romlottan erotikusak, perverzen trágárak és lidércesen kéjsóvárak szerepük szerint. Egyikük sem bábozik – mániám, hogy több báb lehetne a bábszínházban -, de megmozdítanak ruhákat, jókora próbababákat, időnként élőként, személyként kezelik a holt anyagot, miközben maguk olykor próbababákként viselkednek. Kimódoltan, szaggatottan mozognak, a beszédmódjuk is mesterkélt.

Rafinált nehézség ennek a műnek az előadásakor, hogy Genet szövege már-már veretesen költői, miközben akár alpári cselekvéseket kell végrehajtani. Tragikus dolgok keverednek profánul viccessel. Ez pedig igencsak nagy színskálát igényel a színészektől. Néha belecsúsznak a túl sok sötét tónusba, időnként monotonok, majd újra mernek széles amplitúdóval, vehemens fekete humorral játszani. Fodor Annamária első rendezése több mint bíztató.

Bóta Gábor /