Március 8-án rendhagyó helyszínen, az Úri Muri Pinceklubban tartják az Estihajnalka című előadás bemutatóját. A Kárpáti Pál és Zsigó Anna tollából született darab egy család életének keserédes hétköznapjaiba enged betekintést. Az előadást valóság szimulációs technikával hozta létre az alkalmi társulat: Dióssi Gábor, Formán Bálint, Páder Petra, Rainer Micsinyei Nóra és Szabó Zoltán.

Kárpáti Pál rendező és alkotótársai a FÜGE és a Dumaszínház közös pályázatán nyertek lehetőséget az Estihajnalka bemutatására. A DEKK pályázat célja az volt, hogy fontos közéleti, a társadalmunkra vagy inkább a hétköznapi őrületeinkre reflektáló produkciókat segítsenek életre tehetséges rendezőkkel és színészekkel. A kulturális finanszírozás változásai úgy hozták, hogy a pályázat lebonyolítását egy harmadik szervezetre, a szintén tehetséggondozással foglalkozó Manna Produkcióra kellett bízniuk. A készülő előadásról Kárpáti Pált kérdeztük.

AJÁNLÓ A DARAB ELÉ:

“Elmondtam hiszen ezt, múlt este, a házad ölében
néked s jó feleségednek már: gyűlölöm azt, hogy
mit már elmondtam mind pontosan, újraregéljem.”

(Homérosz: Odüsszeia – részlet, ford. Devecseri Gábor)

Aprócska hősünk aláereszkedik e nyirkos pincerendszer kongó sötétjébe, hogy élete párját megtalálja. Milyen ármány-, sötét fondor kerítette hatalmába a srácot? Véleményem szerint alkatánál és természeténél fogva bukásra van ítélve. Barátom alámerült és én nem tehetek mást, minthogy megvilágítom az útját. Végigkísérem, mégha olyasmivel találkozik is a női természet kacskaringós útvesztőjében, amibe bele fog reccsenni. Ha túléli, róla csillagot nevezzenek el! Ha belebukik, története intő példa legyen számunkra. Ezt a mesét azoknak ajánlom, akik áttáncolják a hajnalt.

INTERJÚ:

Az Estihajnalka megszületéséhez több kellett egy jó ötletnél és egy nyertes pályázatnál, a megvalósításhoz új szervezetet kellett bevonni, és a tervezett helyszín is változott. Ez a nehezített helyzet letör vagy inkább motivál?

Ez egy nagyon nehéz helyzet volt. A TAO megszűnésével kérdésessé vált, hogy létrejöhet-e az előadás. Az újonnan kialakult helyzetben szerencsére megkaptuk a biztatást és nyitottságot a minket támogató szervezetek felől (Manna, Dumaszínház, Füge). Ezen felbátorodva el tudtam kezdeni azon gondolkodni, hogy ténylegesen milyen előadást szeretnék létrehozni és megpróbáltam egy inspiráló közeget létrehozni, amiben szabadjára engedhetem a fantáziámat.

Az Úri Muri Pinceklubjában még nem volt színházi premier. Mi az, ami először eszedbe jut erről a helyről? És most, hogy minden nap itt próbálsz, mire gondolsz, mikor belépsz?

Az Úri Muri Kocsma – ami mostanra az egész szakmának meghatározó éjszakai helyszíne – nagyon fontos szerepet játszik Zsigó Anna és az én életemben. Itt írtuk Fekete Ádámmal hármasban a Király Mulat című előadásunkat. Akkoriban még nem járt ide senki, sokszor csak hárman üldögéltünk itt és egy nagyon szép színdarab született végül. Neumann Alex, a hely tulajdonosa és Molnár Fábián, a Muri programszervezője nagyon nyitottak mindenféle újításra és tudtam, hogy érdemes lesz ebbe belevágni. Azóta is minden segítséget megkapunk a helytől, a próbafolyamat majdhogynem színházi körülmények között zajlott a Muri pincéjében. A díszletköltséget ezzel megspóroltuk és büszke vagyok rá, hogy az első Úri Muris színházi bemutató a mi előadásunk lehet.

Az Estihajnalka története és szövege is sokban a színészek improvizációiból született. Hogyan választottad ki a csapat tagjait ehhez a darabhoz? Hogyan állítod össze a szereposztást, ha még nincsenek igazán szerepek?

A Füge-Dekk által meghirdetett pályázat kapcsán Páder Petra és Rainer-Micsinyei Nóra keresett fel minket Zsigó Annával, hogy mit szólnánk, ha közösen adnánk be egy pályázatot. Viszonylag hamar megállapodtunk abban, hogy mindnyájunkat érdekel a párválasztás-, kapcsolatteremtés- és a nemi szerepek átalakulása. Így a pályamunkánkat végü a Tinder párkereső app köré építettük, ami egy ideig nagyon inspirált minket, de amikor elkezdtük felépíteni az előadás kanavászát Annával, hamar észrevettük, hogy kizárólag a Tinderből építkezve nem tudunk minket valóságosan inspiráló sztorit létrehozni.

Van egy Cégünk Zsigó Annával (dramaturg), a férjével Szabó-Sipos Ágostonnal (zeneszerző) és a menyasszonyommal, Veronika Keresztesovával (látványtervező). Így csúfoljuk magunkat: „A Cég”. Így négyen együtt szoktuk készíteni az előadásainkat és a jövőben se tervezzük, hogy máshogy csinálnánk. Mivel mindkét pár életébe nemrég csöppent egy-egy gyerek, érthető, hogy a családi konfliktusok, gyötrelmek és örömök határozzák meg a mindennapjainkat. Szerintem mostanra az Estihajnalka előadásról kimondhatom, hogy a családban-levés témáját próbálja boncolgatni. A Tinder egy nagyon inspiráló kiindulópont volt, de elsősorban arra mutatott rá, hogy milyen végtelenül távol kerültünk mostanra a párválasztás, kapcsolatteremtés tematikájától. Esti Hajnalka és családjának története számomra egy nagyon személyes, szimbolikus mese.

A darab elkészítéséhez készítettünk egy kanavászt és a darabot a színészek improvizációiból írtuk meg. Édesapám, Kárpáti Péter improvizációs technikájával dolgoztunk, amit talán létezés-imprónak vagy valóság szimulációnak neveznék. Ezáltal a színészek részéről is sok személyesség került a végleges szövegkönyvbe.

A darabhoz egy Homérosz idézetet választottál mottóul, miért?

A Homérosz idézet – „Gyűlölöm azt, hogy mit már elmondtam mind pontosan úrjaregéljem” – amiatt került rá az előadás színlapjára, mert sokat röhögtünk Annával azon, hogy ez a mondat olyan, mintha én mondanám. Az Estihajnalkát nagyon finoman átszövi egy mitologikus réteg. A görög mitológia tengeri lényei, Andersen hableányai és az orosz ruszalkák történetei meghatározták a darab kialakulását. Finoman beleszőjük az előadásba ezeket a mítoszokat és ezáltal a kocsmapultban játszott események kicsit elemelkednek a hétköznapi valóságunktól. A nők világában bolyongó férfit hasonlónak látjuk, mint Odüsszeuszt. Így kerültünk el ehhez az idézethez.

Mit szeretnél érezni, amikor a bemutató után – itt a pincében, ugye, csak jelképesen – legördül a függöny?

Egyre kevésbé fontos számomra, hogy a néző jól szórakozzon. Elég hülye humorérzékem van, az előadás humora engem tökéletesen kielégít, de nem vagyok benne biztos, hogy ezzel a nézők is így lesznek. Szeretnék átadni egy szép történetet. Örülnék, ha a saját kapcsolataikkal találnák szembe magukat. Ez az előadás rámutathat arra, hogy mennyire bizonytalan talajon állunk a saját érzelmeinket illetően. Viszonylag ismeretlen terepen mozgunk. Fogalmam sincs arról, hogy jó-e ez az előadás. Nagyon kíváncsi vagyok rá, hogy milyen visszajelzéseket kapunk.

ESTIHAJNALKA
Írta: Zsigó Anna és Kárpáti Pál

Játsszák: Dióssi Gábor, Formán Bálint, Páder Petra, Rainer Micsinyei Nóra, Szabó Zoltán

Tér, jelmez: Veronika Keresztesová
Zene: Szabó Sipos Ágoston
Dramaturg: Zsigó Anna
Produkciós vezető: Gáspár Anna
Rendezőasszisztens: Rohály Hanna
Rendezte: Kárpáti Pál

Bemutató: 2019. március 8., 19:00 // Helyszín: Úri Muri, 1077, Budapest, Wesselényi u. 19.
Támogatók: DEKK, Füge, Manna, Úri Muri

Forrás: színház.org